Konkretia vie markkinoinnin ymmärrystä eteenpäin

Luin Työ- ja elinkeinoministeriön kestävän kasvun työryhmän tuoreen raportin.  Sisältö on kylmäävä,  ‘Suomi on taloudellisen kasvun alisuoriutuja’. Yksi akilleen kantapäistämme on edelleen rohkeus, kyky ja jaksaminen tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisessa. Harvalla yrityksellä on sisällään kaikkea kaupallistamiseen vaadittavaa osaamista, sitä hankitaan kumppaneilta. Mitä  kumppanien kanssa saadaan aikaan?

Koska vain konkretia vie asioita eteenpäin, kysyin markkinointialan toimistoilta mitä he pitävät onnistuneena asiakkaan saamana lisäarvona. Kolme suomalaista kansainvälistä pörssiyritystä ovat hyviä esimerkkejä.

Kone halusi lanseerata tekoälyyn ja koneoppimiseen pohjautuvan huoltopalvelunsa, jossa hyödynnetään IBM Watson -teknologiaa.  hasan & partnersin kanssa tehty älykäs lanseerauskonsepti inhimillisti tekoälyn ja avasi sitä mitä IoT, internet of things, voi olla. Hissien reaaliaikaisesti lähettämästä datavirrasta syntyi Machine Conversations -konsepti. Puhuvat Koneen hissit on vuodelta 2017 mutta edelleen loistoesimerkki geneerisen tuotteen differoinnista.

Nesteen tulevaisuuden kasvun moottori voi olla uusi raaka-aine Neste RE. Se on 100-prosenttisesti uusiutuvista ja kierrätysmateriaaleista valmistettu fossiilisen muovin korvike, josta voidaan tehdä kaikkea mahdollista urheiluvälineistä leluihin. Tuotteen nimeäminen, paketointi ja markkinointi on tehty yhdessä TBWA -toimiston kanssa.  Nyt siis täytyy vakuuttaa globaali asiakaskunta siitä, että entinen öljy-yhtiö Neste on monipuolisesti vastuullisten raaka-aineiden innovaattori ja toimittaja. Myös kuluttajat on vakuutettava. Työ on vaatinut toimistolta raudanlujaa kokonaisuuden hallintaa ja perusteltuja näkemyksiä mitä kannattaa tehdä, jotta tavoitteet saavutetaan. Millään yhtiöllä ei ole varaa tehdä kaikkea.

Fortumin Recycling and Waste solutions syntyi Ekokem-kaupan myötä. Siitä on kasvamassa merkittävä tekijä kiertotaloudessa. Yhteistyökumppanina asiakkuudessa on myös TBWA, toimisto on asiakkaan kanssa työstänyt perustaa. Mitä itse asiassa myydään, kenelle ja miten kohderyhmät tavoitetaan. Kyseessä on suunnitelmallinen kategorian rakentaminen.

Liikkeenjohdon konsultit ovat myös kiinnostuneita näistä toimeksiannoista. Asiakas harkitsee kuka kykenee viemään työn maaliin. Kuten TEMin raportin lopussa todetaan ‘loistelias toimeenpano luo lisää kilpailukykyä’