Markkinoinnissa on ostajan markkinat! Adforum Summit 22.-27.4.2018 NY, Osa 2, uudet osaajat

Adforumin valintakonsulttien ja markkinointitoimistojen viikolla oli paljon uusia tai uudella tavalla toimivia toimistoja. Valitsin tästäkin ryhmästä viisi mielenkiintoisinta.

Kiip on mobiili alusta, joka mahdollistaa sen, että brändit ja kuluttajat kohtaavat sovellusten kautta silloin, kun hetki kohtaamiseen on otollisin. Otollinen hetki liittyy rutiineihin, joita ihmisillä on puhelimensa kanssa päivittäin. Yhtiön perustaja, 27-vuotias kanadalainen Brian Wong selittää kärsivällisesti miksi lohkoketjutekniikkaan kannattaa perehtyä. Hän itse alkoi opiskella aihetta 19-vuotiaana ja sen tuloksena syntyi Kiip, www.kiip.com  mobile apps advertising.

The Media Kitchen, www.mediakitchen.com Barry Lowenthal, President. Periaatteessa kyse on täyden palvelun mediatoimistosta. KBS omistajana, perustettu 2001, toimisto määrittelee itsensä ’cloud-based’ mediatoimistoksi. Vain 100 työntekijää, jotka kaikki on koulutettu tekemään integroitua mediasuunnittelua ja ostoja. Aikamoinen track record: Social Agency of the Year 2017, Mobile Agency of the year 2017, Programmatic Buying Agency of the year 2017. Selkeitä kannanottoja siihen, miten asiakkaan kannattaa edetä eri tilanteissa, mm. ‘harvest intent before generating demand’. Omistajansa profiilin mukainen huippuosaajien tiimi.

Work & Co, https://work.co/ Toimiston missiona on määritellä, suunnitella ja luoda maailman parhaat digitaaliset tuotteet ja palvelut. Ihmisten suhteen periaatteena on ’vähemmän on enemmän’. Yksi todella fiksu senioriosaaja tekee aina enemmän kuin 10 vähemmän osaavaa henkilöä. Työn luonteesta huolimatta toimistolla on pitkiä asiakassuhteita, 90% asiakkaista tekee vuosia yhteistyötä. Paras esimerkeistä on Apple, jossa toimeksiantajana on Angela Ahrendts, SVP Retail. Tavoitteena on ollut yhdistää Applen fyysiset ja digitaaliset vähittäiskaupat. Work & Con tehtäväksi Angela antoi Applen fyysiset kaupat. Ne piti muuttaa paikoiksi, joihin ihmiset menevät oppimaan, inspiroitumaan, viettämään aikaa. Kuten ennen tehtiin, kun mentiin kaupunkien keskustoihin, plazoille. Work & Co on mm. luonut Apple-storeihin sessio-konseptin. Päivittäin järjestetään 1600 erilaista tilaisuutta, tähän mennessä viisi miljoonaa henkilöä on ollut mukana näissä tilaisuuksissa.

Mitä tapahtuu, kun kovat osaajat, joilla kaikilla on erilaista kokemusta, perustavat toimiston? Syntyy Phenomenon http://phenomenon.com/ 120 henkilöä ja 40 miljoonaa dollaria vuosittaista laskutusta. Asiakkaina haastajat, joilla ei ole suuria budjetteja. Viikon helmi.

You and Mr Jones on 2-vuotias toimisto, jolla ei toistaiseksi ole omaa kategoriaa. Kaikki te, jotka työskentelette verkostoituneesti, vilkaiskaa tätä! http://youandmrjones.com/  Mukana on kuusi sijoittajaa, jotka ovat sijoittaneet yhtiöön satoja miljoonia dollareita. Kantava idea on teknologian hyödyntäminen markkinoinnissa. Toimistolla viisi toimistoa, joissa se on pääomistajana, 18 toimistossa on osaomistus, 2 omaa start-uppia. Töitä hoidetaan alustan kautta, jonka välityksellä toimeksianto, hyväksymiset, hallinnointi ja sisällön jakelu tapahtuu. Joko suoraan asiakkaiden kanssa tai mediatoimistojen ja PR-toimistojen kautta. Miksi tällainen nimi? ’Koska minulla on suuri EGO’, toteaa David Jones, yksi perustajista, ex Havas global CEO.