Mitä asiakkaat tarvitsevat markkinointitoimistoiltaan, kun inhouse kasvaa?

Markkinoinnin inhouse on ollut kasvava trendi USAssa, Englannissa ja Ruotsissa viimeisten parin vuoden ajan. Myös Suomessa yritykset ovat jälleen perustaneet ns. sisäisiä toimistoja, vaikka niitä vastikään purettiin. Se mitä sisälle halutaan, on tosin uutta. Erityisesti digitaalisen median suunnittelu, ostot, data ja analysointi halutaan pitää omissa käsissä. Inhouse ei toki tarkoita sitä, että kaikki inhouse-työntekijät olisivat yrityksen palveluksessa. Voi olla järkevää vuokrata täsmäosaamista.
Millaiset toimistot sitten pärjäävät jatkossa? Pitääkö erikoistua johonkin toimialaan, tehdä fiksusti yhteistyötä muiden toimistojen kanssa maailmalla, keskittyä tuottamaan konsepteja tai olla strategiaosaaja? Luultavaa ainakin on, että pienillä yleistoimistoilla on hankalaa.
Mitä ovat toimeksiannot, joita markkinointitoimistot nykyään saavat asiakkailtaan? Mitä lisäarvoa asiakkaat hakevat toimistoilta?
Kysyn asiaa toimistolta, jolla ei pohjoismaissa ole fyysistä toimipaikkaa mutta joka jo vuosia on tunnettu huipputekijänä. Anomalyn missiona on olla muutosagentti markkinointiviestinnän maailmassa. Se on kansainvälinen mutta ei tolkuttoman iso ja toimii myös Euroopassa. Tässä muutama tuore haaste Anomalyn asiakkailta:

Lego. Emme periaatteessa pidä markkinointitoimistoista mutta emme itse kykene ratkaisemaan ongelmaamme. Mikä voisi olla Legon luova liiketoimintastrategia?

Ikea. Miten saamme paikallisesti menestyvät franchise-toimijamme noudattamaan globaalia brändi- strategiaa ja toteuttamaan sitä käytännössä?

Diageo. Miten maailman suurin alkoholin valmistaja pysyy hengissä maailmassa, jossa alkoholin suosio ja kulutus laskee?
Punaisena lankana haasteissa ovat kaupallistamisen ja myös koko nykyistä liiketoimintaa koskevat kysymykset. Vastaavanlaista pohdintaa asiakkailla on myös Suomessa. Ratkaisujen, joihin toimisto asiakkaansa kanssa päätyy, pitää näkyä liiketoimintaa positiiviseen suuntaan vieminä muutoksina. Muuten asiakas ei ole tyytyväinen. Ei ihme, että monen toimiston johtoryhmässä istuu nykyisin Talent-johtaja.