Näkökulmamme markkinointiin

Case Arevo AB
Arevo on innovatiivinen ruotsalainen yritys kotoisin Umeåsta. Yhtiö on kehittänyt karaisumenetelmän, joka saa kasvien taimet kasvamaan vahvoiksi karuissakin oloissa. Markkinointijohtaja Rikard Höögin toimeksiannosta haimme kumppania, joka auttaa Arevoa Suomen lanseerauksessa ja yrityksen toiminnan kasvattamisessa. Rikard on tyytyväinen lopputulokseen: ‘Breezeway har väldigt god kunskap om både företag och tongivande personer inom byråbranschen i Finland. Vi har […]
Osaako toimistosi ajatella ja viedä ajattelua käytäntöön? Silloin olet tehnyt oikean valinnan
Yhdysvallat oli vuosikymmeniä markkinoinnin edelläkävijä. Siellä ovat syntyneet maailmankuulut mainostoimistot ja heidän valitsemisessaan avustavat valintakonsultit. Valintakonsultteja on paljon, pelkästään Adforumin verkostossa on 59 toimijaa jenkki-markkinalla. Markkinointiosaaminen ei enää keskity Amerikkaan, vaan hienoja toimijoita löytyy Euroopastakin. Samoin valintakonsultteja on joka maassa.  Covid-pandemia globalisoi markkinoinnin ja muutti myös asiakkaiden tapaa valita kumppaneitaan. Syntyi etävalintaprosessi. Se virtaviivaisti ja […]
Nyt käyvät toimistot kaupaksi!
Suomessa on jo vuoden alkupuoliskolla myyty monta markkinoinnin palveluja tarjoavaa yritystä. Bob the Robot siirtyi maaliskuussa pohjoismaiselle NoA -ryhmälle, josta pääomasijoittaja Norvestor omistaa enemmistön.  Luovaa mainetta niittänyt Bob on nyt yksi NoAn 26 toimistosta. Modernin markkinoinnin palveluja tarjoava Motley teki hypähdyksen pörssissä noteerattavaan softatalo Vincitiin Bilot’n kautta. Tukholman pörssissä oleva Knowit osti Marketing Clinicin kesäkuussa. […]
Pitääkö kaiken viestinnän olla vastuullista?
Merkitys ja vastuullisuus ovat asioita, joista nyt puhutaan ja kirjoitetaan kaikilla alustoilla. Vastuullisuudesta on jo tosin tullut peruskauraa yrityksen olemassaolon oikeutuksessa. Pitääkö kaikkien kertoa vastuullisuudesta viestinnässään? Poimin pari mielestäni onnistunutta palaa markkinointiviestinnästä, missä vastuullisuudella on selkeä, tuloksia tuova rooli.   Kampanjat non-profit organisaatioille, kuten World Vision, Plan, Lääkärit ilman rajoja. Kampanjat yleensä rakentuvat jonkun vastuullisuuteen […]
Nostavatko pääomasijoittajat nyt eniten markkinoinnin rimaa?
Olen aina arvostanut ja ihaillut yrityksiä, jotka kykenevät rakentamaan omaa brändiään. Se on melkoinen työ jo Suomessa kansainvälisistä markkinoista puhumattakaan. Nyt huomaan, että rimani on ollut matalalla, kun olen ajatellut maailmaa yksittäisten brändien kautta. Pääomasijoittaja Blackstone haluaa juurruttaa brändin syvällisesti kaikkeen ajatteluunsa jo uusien yritysten hankintavaiheessa. Tätä työtä tekemään se palkkasi viime vuonna Droga5 mainostoimiston (Accenture osti […]
Markkinoinnissa ei ole pitkään aikaan pärjännyt yhdella mainoksella
Vuonna 2013 kuorma-autoja myyvä Volvo Trucks kohautti Epic-Split https://www.youtube.com/watch?v=M7FIvfx5J10  mainosfilmillään. Siinä näyttelijä Jean-Claude Van Damme seisoo kahden Volvon  välissä astinlaudoilla, kun autot lähtevät pakittamaan. Kyseessä oli ruotsalaisen Forsman&Bodenforsin tiimin työ Volvolle. Tiimi sai aluksi perehtyä perusteellisesti kuorma-automarkkinaan ja Volvon autoihin. Epic-Split lanseerattiin vuonna 2013 Youtubessa, samalla alkoi massiivinen PR, jota tehtiin yhteistyössä asiakkaan kanssa. Tunnettuus […]
Miten markkininointiviestinnän konsepti voi kestää vuosia?
Voiko markkinointiviestinnän konsepti, sen punainen lanka, kestää 20 vuotta? Kyllä, siis grattis ICA Gruppen ja King Advertising Agency . Pohjoismaista ei tule mieleen samanlaista vuosia kestänyttä onnistumista kuin Ruotsin viikottainen ICA saippuaooppera, jossa pääosaa esittävät nykyään kauppiaat Ica-Stig ja hänen sisarensa Ica-Stina. Kommunikoinnin tunnistettavuus, jatkuva uudistuminen ja aikaasaatu myynti ovat avainasioita. ICAssa moni markkinointijohtaja on tehnyt […]
Onko helpompaa tuoda teknologiaa markkinointitoimistoon kuin luovuutta teknologialähtöisesti toimiville konsulteille?
Syksyn iso uutinen kansainvälisestä markkinointimaailmasta on tässä. Accenture Interactiven uusi toimitusjohtaja on luovuuden kuninkaaksikin kutsuttu David Droga. AI on noin neljänkymmenen viime vuosina hankitun toimiston sulatusuuni, jolla oli myyntiä kunnioitettavat 10.6 miljardia dollaria 2020. Kyseessä on hyvin erilainen toimisto kuin Droga5, jonka AI osti 2019 ja jota David Droga viimeksi johti. Mikä on kilpailuetu asiakkaan […]
Pääomasijoittajat kiinnostuivat markkinoinnin toimistoista
Pohjoismaihin tulee lisää pääomasijoittajien rahoittamia markkinointitoimistoja. Intracto Group ostaa ruotsalaisen 120 ammattilaisen Stendahlsin,  www.stendahls.se  Asiakkaina ovat mm Volvo, Essity, Länsförsäkringar, Mölnlycke ja Husqvarna. Intracton takana on Waterland Private Equity Investments ja se haluaa tarjota laajaa palveluvalikoimaansa kaikille pohjoismaille. Ryhmässä on 1375 työntekijää, Intracto on nopeassa tahdissa hankkinut 20 toimistoa. Kilpakumppanina pohjoismaissa on mm NoA, joka on jatkanut […]
Konkretia vie markkinoinnin ymmärrystä eteenpäin
Luin Työ- ja elinkeinoministeriön kestävän kasvun työryhmän tuoreen raportin.  Sisältö on kylmäävä,  ‘Suomi on taloudellisen kasvun alisuoriutuja’. Yksi akilleen kantapäistämme on edelleen rohkeus, kyky ja jaksaminen tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisessa. Harvalla yrityksellä on sisällään kaikkea kaupallistamiseen vaadittavaa osaamista, sitä hankitaan kumppaneilta. Mitä  kumppanien kanssa saadaan aikaan? Koska vain konkretia vie asioita eteenpäin, kysyin markkinointialan toimistoilta […]
What is needed to the no 1 new business agency?
What is needed to be the no 1 new business leader among marketing agencies in the Covid-19 year? You have to be humble. Ex-rugby guys are the founders for the London agency Pablo London (humble, Latin) which is the nb leader in the UK, both for UK and global clients. In spite of Brexit. Culture is core […]
Markkinointi on tuottavuuden työkalu
Yritykset pitävät talouden pyörimässä ja työn tuottavuus on Suomelle kohtalon kysymys, kirjoittaa Hesari pääkirjoituksessaan 15.9.2020. Ja viittaa taas eroihin ruotsalaisten ja suomalaisten yritysten välillä, Suomessa esillä ovat teollisuusyritykset, Ruotsissa palvelut. Hesari kirjoittaa myös markkinoinnin roolista tuottavuuden kasvussa. Eikö se Suomessa vieläkään ole tuottavuuden kasvattamisen työkalu? Parasta markkinoinnin merkityksen avaamiselle on konkreettinen esimerkki, joka tuli tänään […]
Pohjoismaiset yritykset tulivat kiinnostaviksi
AdAge julkaisee päivittyvää blogia (https://adage.com/article/agency-news/latest-agency-layoffs-and-furlough-measures-response-pandemic/2250446)  muutoksista, jota koronapandemia markkinoinnin toimistoissa aiheuttaa. Irtisanomiset, lomautukset ja palkan alennukset ovat tyypillisiä seurauksia. Positiivisuuttakin on silti ilmassa, pandemia on toisaalta yhdistänyt alaa. Adforum järjesti tässä kuussa virtuaalisen summitin valintakonsulteille, jotka auttavat markkinoinnin kumppanivalinnoissa. Aikaeroista huolimatta meitä oli parhaimmillaan lähes 100 konsulttia ympäri maailmaa. IPG, MDC, Dentsu, WPP, Omnicom, Accenture ja Havas […]
The world is shrinking in marketing, too
Adforum organized a virtual summit for marketing holding companies and pitch consultants in July 2020. Breezeway participated in the summit and hosts included WPP, Omnicom, Havas, IPG, MDC, Dentsu Aegis Network and Accenture Interactive. This summary was made by Mark Tungate  from Adforum on 13 July 2020. If there was one overarching theme that emerged from the […]
Parhaat suomalaiset markkinointiaivot vuonna 2019
Vuoden kohta vaihtuessa kannattaa taas arvioida suomalaista markkinointityötä. Miten ala meni tänä vuonna eteenpäin? Vuodesta 2019 ei mieleen jää mitään erityisen hyvää markkinointiviestinnän työtä. Vertailupohjana on viime vuosi. Silloin presidenttien Trump ja Putinin kesän 2018 huippukokouksen yhteydessä Helsingin Sanomat ja TBWA/Helsinki julkaisivat kampanjan ‘Mr President, welcome to the land of free press.’ Työ vapaan median puolesta sai valtavan huomion maailmalla. Kampanja lisäsi osaltaan […]
Markkinoinnissa on ostajan markkinat! Adforum Summit 22.-27.4.2018 NY, Osa 2, uudet osaajat
Adforumin valintakonsulttien ja markkinointitoimistojen viikolla oli paljon uusia tai uudella tavalla toimivia toimistoja. Valitsin tästäkin ryhmästä viisi mielenkiintoisinta. Kiip on mobiili alusta, joka mahdollistaa sen, että brändit ja kuluttajat kohtaavat sovellusten kautta silloin, kun hetki kohtaamiseen on otollisin. Otollinen hetki liittyy rutiineihin, joita ihmisillä on puhelimensa kanssa päivittäin. Yhtiön perustaja, 27-vuotias kanadalainen Brian Wong selittää […]
Tietoa blogista
Pyrin nostamaan suomalaisen markkinoinnin tasoa kirjoittamalla näkökulmistani tässä blogissa. Keskustelen usein kiinnostavien alan ammattilaisten kanssa niin Suomessa, kuin ulkomaillakin, ja täällä tulen jakamaan kanssanne keskeiset havainnot näistä keskusteluista.