Parhaat suomalaiset markkinointiaivot vuonna 2019

Vuoden kohta vaihtuessa kannattaa taas arvioida suomalaista markkinointityötä. Miten ala meni tänä vuonna eteenpäin? Vuodesta 2019 ei mieleen jää mitään erityisen hyvää markkinointiviestinnän työtä. Vertailupohjana on viime vuosi.

Silloin presidenttien Trump ja Putinin kesän 2018 huippukokouksen yhteydessä Helsingin Sanomat ja TBWA/Helsinki julkaisivat kampanjan ‘Mr President, welcome to the land of free press.’ Työ vapaan median puolesta sai valtavan huomion maailmalla. Kampanja lisäsi osaltaan toimittajan työn estämisen paheksuttavuutta. Juuri ilmestyneen raportin mukaan (Toimittajat ilman rajoja) tänä vuonna on toistaiseksi surmattu ‘vain’ 49 toimittajaa työssään, luku on alhaisin sitten vuoden 2003. Jonkinlainen tulos tämäkin.

Kansainvälisesti merkittävää kehitystyötä markkinoinnissa on kuitenkin tehty. Valitsin vuoden voittajiksi kaksi potentiaalia tulevaisuuden lupausta. Ensimmäinen palkinto jaetaan näiden kahden yrityksen kesken.

Lahjakas Tintti Sarola on kollegojensa kanssa suuntaamassa RossRepublic-toimistoaan https://rossrepublic.com/ uuteen suuntaan. Fokus tulee olemaan pankkien liiketoiminnassa. This is brave and bold. Miten toimisto pärjää keskittymällä yhteen toimialaan? Pankkien vanha liiketoimintamalli, jossa ansaittiin rahaa lainaamalla sitä asiakkaille, on kadonnut. Liiketoiminnassa on syntynyt niche-toimijoita ja open banking – alustoja. Uusi finanssimaailma on täynnä mahdollisuuksia. Sen ymmärtää maallikkokin, kun googlaa yrityksiä KlarnasolarisBankUberRevolutYoltIngMarcus by Goldman Sachs. Jos tällä alueella aikoo pärjätä, ei pelkkä kustannusten karsiminen riitä mihinkään. Asiakasta innostava asiakaskokemus on edellytys kannattavaan toimintaan.

RR tarjoaa kovan luokan osaajia. Mm. Terry Tyrrell, ex Brand Union global chair, Gerrit Glass, intl strategy and operations lead N26Mike Morlock, ex Holvi & N26Martti Granberg, ex BBVATeemu Teljosuo, ex Pop pankki ja Vakuutus. Ja Tintti, joka opiskeli juristiksi mutta josta tuli liiketoiminnan kasvustrategi.

Ykköspalkinnon jaettu puolikas menee skenaariotyökalu Airomillehttps://www.airomi.fi/

Omnicom Media Group Finland ja Houston Analytics ovat kehittäneet markkinoinnin johtamiseen koneoppimismalleja hyödyntävän palvelualustan, jolla on mahdollista saada reaaliaikaista informaatiota siitä mitä markkinoinnissa kannattaa tehdä. Miten eri panostukset tuottavat myyntiä. Kun asiakas ottaa työkalun käyttöön, tulee pohjaksi yrityksen kolmen vuoden markkinointitoimenpide- ja myyntidata. Airomissa itsessään on mukana suuri määrä markkinoinnissa hyödynnettävää tutkimusdataa ja tutkimuspaneeli, jossa 275 000 suomalaisen verkkokäyttäytymistä seurataan.

Airomi mullistaa perinteisen mediatoimiston työn tekoälyn avulla ja näin muuttuu radikaalisti myös se, mitä asiakkaiden kannattaa ostaa. Jatkossa markkinoija panostaa tavoitteiden oikeellisuuteen ja niiden seurantaan reaaliajassa. Ja tekee tarvittaessa heti muutoksia. Mediasuunnittelu ja ostot tapahtuvat murto-osassa ennen vaadittua aikaan. Televisiosuunnittelu, johon meni 8 tuntia, tehdään nyt 8-10 sekunnissa.

OMG Finlandin toimitusjohtaja Teemu Neiglick opiskeli Helsingin kauppakorkeakoulussa tietojärjestelmätieteitä ja täydensi osaamistaan Hollannissa verkkokauppa-opinnoilla. Tämä oli viisaasti valittu KTM-tutkinnossa. Airomin kehittämisessä on mukana huipputiimi mutta ydintä on se, että Teemu osaa yhdistää asioita aivan uudella tavalla.

Globaalin markkinointipalvelu-yhtiö Omnicomin myynti viime vuonna oli 15,3 miljardia dollaria. Suomessa on merkittävää aivopääomaa ryhmän toimistoissa. Tänä jouluna tunnen kansallista ylpeyttä, kun voin kysyä @Omnicom  Tulevatko ryhmänne liiketoiminnan kannalta tärkeimmät innovaatiot Suomesta?