Suomalaisten markkinointi- ja viestintätoimistojen toimitusjohtajat kansainväliseen vaihtoon

Olen monta kertaa kuunnellut suomalaisten markkinointi- ja viestintätoimistojen esityksiä tulevaisuuden näkymistään. Jossain vaiheessa kansainvälistyminen tulee mukaan. Tämä on globaalissa maailmassa selvää, harva toimisto kehittyy, jos se palvelee ainoastaan pienessä kotimaassaan operoivia asiakkaita. Esityksissä missiona on aika usein ollut ‘suomalaisten yritysten kansainvälistäminen’. Missio on innostava mutta sitä on ollut yllättävän vaikeaa työstää strategiaksi saati käytännön toiminnaksi.  Todettakoon selkeyden vuoksi, että markkinointi- ja viestintätoimisto kykenee auttamaan asiakastaan kysynnän kehittämisessä ja vaikuttamisessa. Kyse ei siis ole yrityksistä, joiden liikeidea on ohjelmistojen kehittämispalveluissa. Media sekoittaa välillä nämä toimijat keskenään.

Se, että toimisto kuuluu kansainväliseen holding-yhtiöön, ei tee toimistoa kansainväliseksi. Omistus antaa vain mahdollisuuksia. WPP, Omnicom, Publicis tai Interpublic eivät noteeraa yhtäkään omistamaansa toimistoa, jollei toimisto tuota heille tai välillä asiakkaille merkittävää kunniaa ja lisäarvoa.

Idean lähti aikoinaan Amerikkaan, kun Risto Lähdesmäki kumppaneineen koki, ettei Suomessa ollut mahdollista toteuttaa designtoimiston kaikkia ambitioita. Sitoutuneen tiimin kovan työn ja eri vaiheiden jälkeen Idean myytiin Capgeminille vuonna 2017. Hieno kansainvälistymis-case.

Suomesta on toki lähtenyt maailmalle henkilöitä, jotka nyt ovat hyvissä positioissa erinomaisissa toimistoissa. Mm Tuomas Peltoniemi on R/GAn johtoryhmässä. Ongelmana on se, että he eivät tule takaisin jakamaan oppejaan. Meidän on mentävä heidän luokseen.

Toimistojen kunnianhimoiset luovat suunnittelijat ovat tyypillisesti olleet se ammattikunta, joka on innostunut uusista asioista ja hankkinut kokemusta eri työnantajista jopa eri puolilta maailmaa.  Jotta vauhtia voitaisiin lisätä, ehdotan, että suomalaisten toimistojen toimitusjohtajat lähtisivät vaihtoon ulkomaille. Vaikka uusasiakashankintaan New Yorkiin tai Lontooseen. Tällaisella kokemuksella voitaisiin sitten ravistella  monen suomalaisen toimiston rakenteita ja suunnata kohti uutta.