Markkinointi on tuottavuuden työkalu

Yritykset pitävät talouden pyörimässä ja työn tuottavuus on Suomelle kohtalon kysymys, kirjoittaa Hesari pääkirjoituksessaan 15.9.2020. Ja viittaa taas eroihin ruotsalaisten ja suomalaisten yritysten välillä, Suomessa esillä ovat teollisuusyritykset, Ruotsissa palvelut. Hesari kirjoittaa myös markkinoinnin roolista tuottavuuden kasvussa. Eikö se Suomessa vieläkään ole tuottavuuden kasvattamisen työkalu?

Parasta markkinoinnin merkityksen avaamiselle on konkreettinen esimerkki, joka tuli tänään pankkitoimialaa haastavalta Klarnalta. Se sai sijoittajilta 650 miljoonaa dollaria uutta pääomaa tuotekehitykseen ja kansainväliseen kasvuun. Miksi Klarna on näin kiinnostava? Perustajilla oli näkemys tulevaisuuden pankista ja uusista tuotteista. Klarna teki huolellisen positioinnin ja strategian siitä miten brändiä pitää kehittää. Suunnitelmat on viety käytännön kommunikointiin, välillä villisti. Tuottavuuden kannalta onnistuneesti. Klarnan arvo on nyt noin 9 miljardia euroa , mikä on lähes kaksinkertainen syksyyn 2019 verrattuna.

#strateginenmarkkinointi #markkinointituottavuudentyökaluna