Nostavatko pääomasijoittajat nyt eniten markkinoinnin rimaa?

Olen aina arvostanut ja ihaillut yrityksiä, jotka kykenevät rakentamaan omaa brändiään. Se on melkoinen työ jo Suomessa kansainvälisistä markkinoista puhumattakaan. Nyt huomaan, että rimani on ollut matalalla, kun olen ajatellut maailmaa yksittäisten brändien kautta.

Pääomasijoittaja Blackstone haluaa juurruttaa brändin syvällisesti kaikkeen ajatteluunsa jo uusien yritysten hankintavaiheessa. Tätä työtä tekemään se palkkasi viime vuonna Droga5 mainostoimiston (Accenture osti tämän toimiston 475 miljoonalla dollarilla 2019) kokeneen strategin Jonny Bauerin. Monipuolisesti lahjakas Bauer on neljällä mantereella auttanut mm JPMorgania, Facebookia ja Unileveriä kasvattamaan brändiensä arvoa. Nyt hänen tehtävänsä on kasvattaa Blackstonen 250 portfolio-yhtiön arvoa ja olla mukana due diligence -työssä, kun harkinnassa olevien yritysten kasvumahdollisuuksia arvioidaan.

Bauer toteaa Forbesin haastattelussa, että yleensä yrityksissä brändityön merkitys kasvun aikaansaajana tulee ajatteluun mukaan liian myöhään. Mm yritysostoissa vasta siinä vaiheessa, kun kaupoista on jo sovittu. Blackstone haluaa nyt olla liikkeellä brändi-edellä kaikissa päätöksissään.
Kauramaito Oatly on yksi yhtiöistä, joihin Blackstone sijoitti viime vuonna. Kuluttajatuotteissa brändi on selviö. Blackstone haluaa kuitenkin viedä työn myös b2b-yhtiöihin. Kaikille yhtiöille määritellään tarkoitus, miksi yhtiö on olemassa, arvot, positiointi ja suunnitelma arvon kasvattamiseksi myös markkinoinnin keinoin.

Blackstone on fiksu yhtiö. Sillä on nerokkaita finanssiaivoja mutta yhtiössä on huomattu, että ne eivät nykymaailmassa riitä osakkuusyhtiöiden arvon kasvattamiseen. Bauer on jo imuroinut yhteistyöhön parhaita markkinointiosaajia alan toimistoista. Hänen haasteensa lienee maailman suurin keskitetty brändityö, portfoliossa on noin 500 000 henkilöä.

Pohjoismaissakin tapahtuu. Ruotsalainen EQT Group julkisti tänään ostavansa aasialaisen Baring Private Equity Asia (BPEA) yhtiön 6.8 miljardilla eurolla. Pääomasijoittajat voivat nyt halutessaan todella ravistella sitä mitä markkinoinnin osaamiselta edellytetään. Hieno mahdollisuus koko markkinointialalle näyttää mitä arvoa se parhaimmillaan tuo