Suomessa on jo vuoden alkupuoliskolla myyty monta markkinoinnin palveluja tarjoavaa yritystä. Bob the Robot siirtyi maaliskuussa pohjoismaiselle NoA -ryhmälle, josta pääomasijoittaja Norvestor omistaa enemmistön. Luovaa mainetta niittänyt Bob on nyt yksi NoAn 26 toimistosta. Modernin markkinoinnin palveluja tarjoava Motley teki hypähdyksen pörssissä noteerattavaan softatalo Vincitiin Bilot’n kautta. Tukholman pörssissä oleva Knowit osti Marketing Clinicin kesäkuussa. MCn 57 henkilöä ovat kohta osa Knowitn 3800 henkilön yhteisöä. Digitaalisia ratkaisuja tarjoava Geniem-ohjelmistotalo hankki digitaalisen liiketoiminnan konsultointiyritys Franticin heinäkuussa.
NoA, Vincit, Knowit ja Geniem tarjoavat asiakkailleen muutosten läpivientiä ja liiketoiminnan kasvua erityisesti digitaalisella osaamisellaan. Sana markkinointiviestintä on muuttunut luovaksi teknologiaksi. Kaikki haluavat olla modernin markkinoinnin asiantuntijoita.
Knowitn päärooli on järjestelmäkehityksessä mutta yhtiö on ostanut monta konsultointiyhtiötä viime vuosina. Marketing Clinic tulee osaksi Insight -liiketoimintaa. NoA korosti pari vuotta sitten olevansa erityisesti luovan markkinointiviestinnän huippuosaaja ja markkinointiviestinnän palveluja tarjoava Åkestam & Holst oli sen flagship store. Nyt NoA Consultingin 42 konsulttia tarjoavat myös liikkeenjohdon konsultointipalveluja.
Hämmästyttävää on kaikkien yhtiöiden tarjooman samankaltaisuus. Kaikki kertovat toimittavansa asiakkailleen positiivisesti vaikuttavia ja erottautumiskykyisiä ratkaisuja. Olisi hienoa, jos joku yllättäisi kävijän jo omilla verkkosivuilla häikäisevällä kokemuksella ja vakuuttavilla case-esimerkeillä.