Our perceptions

Konkretia vie markkinoinnin ymmärrystä eteenpäin
Luin Työ- ja elinkeinoministeriön kestävän kasvun työryhmän tuoreen raportin.  Sisältö on kylmäävä,  ‘Suomi on taloudellisen kasvun alisuoriutuja’. Yksi akilleen kantapäistämme on edelleen rohkeus, kyky ja jaksaminen tuotteiden ja palveluiden kaupallistamisessa. Harvalla yrityksellä on sisällään kaikkea kaupallistamiseen vaadittavaa osaamista, sitä hankitaan kumppaneilta. Mitä  kumppanien kanssa saadaan aikaan? Koska vain konkretia vie asioita eteenpäin, kysyin markkinointialan toimistoilta […]
What is needed to the no 1 new business agency?
What is needed to be the no 1 new business leader among marketing agencies in the Covid-19 year? You have to be humble. Ex-rugby guys are the founders for the London agency Pablo London (humble, Latin) which is the nb leader in the UK, both for UK and global clients. In spite of Brexit. Culture is core […]
Markkinointi on tuottavuuden työkalu
Yritykset pitävät talouden pyörimässä ja työn tuottavuus on Suomelle kohtalon kysymys, kirjoittaa Hesari pääkirjoituksessaan 15.9.2020. Ja viittaa taas eroihin ruotsalaisten ja suomalaisten yritysten välillä, Suomessa esillä ovat teollisuusyritykset, Ruotsissa palvelut. Hesari kirjoittaa myös markkinoinnin roolista tuottavuuden kasvussa. Eikö se Suomessa vieläkään ole tuottavuuden kasvattamisen työkalu? Parasta markkinoinnin merkityksen avaamiselle on konkreettinen esimerkki, joka tuli tänään […]
Pohjoismaiset yritykset tulivat kiinnostaviksi
AdAge julkaisee päivittyvää blogia (https://adage.com/article/agency-news/latest-agency-layoffs-and-furlough-measures-response-pandemic/2250446)  muutoksista, jota koronapandemia markkinoinnin toimistoissa aiheuttaa. Irtisanomiset, lomautukset ja palkan alennukset ovat tyypillisiä seurauksia. Positiivisuuttakin on silti ilmassa, pandemia on toisaalta yhdistänyt alaa. Adforum järjesti tässä kuussa virtuaalisen summitin valintakonsulteille, jotka auttavat markkinoinnin kumppanivalinnoissa. Aikaeroista huolimatta meitä oli parhaimmillaan lähes 100 konsulttia ympäri maailmaa. IPG, MDC, Dentsu, WPP, Omnicom, Accenture ja Havas […]
The world is shrinking in marketing, too
Adforum organized a virtual summit for marketing holding companies and pitch consultants in July 2020. Breezeway participated in the summit and hosts included WPP, Omnicom, Havas, IPG, MDC, Dentsu Aegis Network and Accenture Interactive. This summary was made by Mark Tungate  from Adforum on 13 July 2020. If there was one overarching theme that emerged from the […]
Koronavirus, liiketoiminta ja markkinointi
Koronavirus on vaikuttanut monien yritysten toimintaan negatiivisesti. Tuotantoja on suljettu. Näkymät ovat sumuiset ja erilaisia skenaarioita arvioidaan. On mahdollista, että epävarma tilanne jatkuu kuukausia, ehkä Covid 19 -rokotteen valmistumiseen saakka. Taloudessa ei voida odottaa kuukausia tekemättä mitään, liiketoiminnan täytyy jatkaa eteenpäin. Poikkeustilanteissakin markkinointi on pidettävä agendalla, mikäli yritys ei ole lopettanut toimintaansa. Kaikki yritykset tarvitsevat […]
Parhaat suomalaiset markkinointiaivot vuonna 2019
Vuoden kohta vaihtuessa kannattaa taas arvioida suomalaista markkinointityötä. Miten ala meni tänä vuonna eteenpäin? Vuodesta 2019 ei mieleen jää mitään erityisen hyvää markkinointiviestinnän työtä. Vertailupohjana on viime vuosi. Silloin presidenttien Trump ja Putinin kesän 2018 huippukokouksen yhteydessä Helsingin Sanomat ja TBWA/Helsinki julkaisivat kampanjan ‘Mr President, welcome to the land of free press.’ Työ vapaan median puolesta sai valtavan huomion maailmalla. Kampanja lisäsi osaltaan […]
Suomalaisten markkinointi- ja viestintätoimistojen toimitusjohtajat kansainväliseen vaihtoon
Olen monta kertaa kuunnellut suomalaisten markkinointi- ja viestintätoimistojen esityksiä tulevaisuuden näkymistään. Jossain vaiheessa kansainvälistyminen tulee mukaan. Tämä on globaalissa maailmassa selvää, harva toimisto kehittyy, jos se palvelee ainoastaan pienessä kotimaassaan operoivia asiakkaita. Esityksissä missiona on aika usein ollut ‘suomalaisten yritysten kansainvälistäminen’. Missio on innostava mutta sitä on ollut yllättävän vaikeaa työstää strategiaksi saati käytännön toiminnaksi.  Todettakoon […]
Mitä asiakkaat tarvitsevat markkinointitoimistoiltaan, kun inhouse kasvaa?
Markkinoinnin inhouse on ollut kasvava trendi USAssa, Englannissa ja Ruotsissa viimeisten parin vuoden ajan. Myös Suomessa yritykset ovat jälleen perustaneet ns. sisäisiä toimistoja, vaikka niitä vastikään purettiin. Se mitä sisälle halutaan, on tosin uutta. Erityisesti digitaalisen median suunnittelu, ostot, data ja analysointi halutaan pitää omissa käsissä. Inhouse ei toki tarkoita sitä, että kaikki inhouse-työntekijät olisivat […]
Markkinoinnissa on ostajan markkinat! Adforum Summit 22.-27.4.2018 NY, Osa 2, uudet osaajat
Adforumin valintakonsulttien ja markkinointitoimistojen viikolla oli paljon uusia tai uudella tavalla toimivia toimistoja. Valitsin tästäkin ryhmästä viisi mielenkiintoisinta. Kiip on mobiili alusta, joka mahdollistaa sen, että brändit ja kuluttajat kohtaavat sovellusten kautta silloin, kun hetki kohtaamiseen on otollisin. Otollinen hetki liittyy rutiineihin, joita ihmisillä on puhelimensa kanssa päivittäin. Yhtiön perustaja, 27-vuotias kanadalainen Brian Wong selittää […]
The AdForum Summit 2014 The Nordic Perspective
  Is it worth flying to New York for a week’s summit if you are an agency search consultant in the North; Finland, Sweden, Denmark or Norway? The answer is a clear ‘yes’. Meeting search consultant colleagues from all over the world and listening to the smartest agencies in the industry gives an excellent view […]
Markkinoinnin tulevaisuuden toivot ja toimijat
Kävin tapaamassa vanhoja ja uusia toimistoja Tukholmassa. Uusissa toimistoissa työskenteli kokeneita ammattilaisia. Yksi kuuluu kansainväliseen ketjuun, yksi nojaa vahvaan luovuuteen digikanavissa, yksi on selvästi sitä, mistä meillä puhutaan palvelumuotoilutoimistona, yksi uskoo lujasti markkinointiviestinnän ja viestinnän liittoon. Volontaire oli tehnyt konseptin ja kampanjan Swedish Institute -organisaatiolle ja Visit Swedenille Ruotsin nostamiseksi (jälleen) maailman kartalle. Teemaksi oli […]
About this blog
My mission is to raise the bar for Finnish marketing by sharing my views on todays marketing. I often have the opportunity to meet interesting marketing people around the world and here I will share with you the key findings about these discussions.